مطالبی در خصوص هدایت تحصیلی
با هدایت تحصیلی درست، هر دانش آموز بر اساس استعداد و توان تحصیلی خود در مسیر درست آموزشی و متناسب با استعدادهای فردی خود قرار می گیرد.
به گزارش معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزشگاه متوسطه اول شهید بهشتی شهرکرد ،ارژنگ بهرامیان ریگکی با ارائه تعریف هدایت تحصیلی اظهار داشت : رایج ترین تعریف ارائه شده از هدایت تحصیلی ایجاد تعادلی پایدارمیان توزیع برنامه های آموزشی واهداف تحصیلی دانش آموز می باشد و این موضوع ارتباط مستقیمی با عدالت آموزشی دارد ،بدین معنا که با هدایت تحصیلی درست هر دانش آموز بر اساس استعداد و توان تحصیلی خود در مسیر درست آموزشی و متناسب با استعدادهای فردی خود قرار می گیرد .
بهرامیان ریگکی ادامه داد: در مسیررسیدن به عدالت آموزشی تقسیم هدفمند منابع و امکانات تحصیلی باید به دقت مد نظر قرار بگیرد به این معنا که ما در مقطع متوسطه دوم دبیرستان ها و هنرستان هایی داریم که دانش آموزان با هدف های مشخص باید به تناسب استعداد وعلاقه با برنامه کارشناسی کمیته های هدایت تحصیلی به سوی این مدارس هدایت شوند.
وی با اشاره به شناسایی سه مقوله مهم درهدایت تحصیلی افزود:شناخت نیازهای فردی ، نیازهای واقعی جامعه و سیاست های کلان کشور مهم ترین اصل در انجام درست این روند می باشد در واقع انجام سه برنامه ، آگاه سازی - اطلاع رسانی ، رعایت ضوابط و مداخله های درست و به هنگام می تواند به هدایت تحصیلی درست در مدارس منجر شود .
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزشگاه متوسطه اول شهید بهشتی شهرکرد افزود : هر دانش آموز استعداد و توانایی هایی دارد که بخشی به صورت ذاتی و بخشی به صورت اکتسابی در طول 9سال تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه اول به دست آورده است وظیفه مشاوران و اعضای کمیته شناسایی این استعدادها و هدایت درست بر اساس رغبت ، علاقه و توانایی وی می باشد.
وی گفت: پس از شناسایی انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی مهم ترین تاثیر را در آینده شغلی و حرفه ایی این فراگیران خواهد داشت در واقع پیامی که هدایت تحصیلی برای ما دارد حاوی دو نکته است که شامل اهمیت ادامه تحصیل و انتخاب هوشمندانه شغل و حرفه در آینده دانش آموزان است .
بهرامیان ریگکی در پایان با تاکید بر این موضوع که اگر هدایت تحصیلی درست انجام شود ما شاهد افت تحصیلی در مدارس نخواهیم بود عنوان نمود: نباید تصمیمات در آموزش و پرورش تنها در چهارچوب فضای اداری و داخل صفحات بخشنامه های سازمانی باشد بلکه باید این تصمیمات در همه ابعاد آن به درون مدارس نفوذ و تسری پیدا کند و تمامی اعضای کمیته با حضور در مدارس به ویژه مدارس جامعه هدف ،دانش آموزان را در خصوص اهداف ، شاخص ها و معرفی رشته های تحصیلی آگاه نمایند.