پیام هفته بهداشت روان
به گزارش پرورشی و تربیت بدنی آموزشگاه متوسطه دوره اول شهید بهشتی شهرکرد به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، متن پیام امیر تجلی نیا به شرح زیر است:
«توجه به مقوله سلامت روان به عنوان بزرگترین سرمایه ملی در ایران اسلامی که به لحاظ جوان بودن و دارابودن تمامی مؤلفه های یک جامعه در حال گذار، نقشی محوری در توسعه پایدار و ایجاد تحولات بنیادی ایفا می کنند ،یک ضرورت انکار ناپذیر است .
فلذا هر گونه سرمایه گذاری مادی و معنوی و اتخاذ تدابیرآینده نگرانه در حوزه سلامت روان آینده سازان این مرزو بوم می تواند زمینه ساز ظهور و بروز تحولات چشمگیر و مطلوب درگستره میهن عزیزمان گردد که آینده خود را به امروزش ترجیح می دهد و نگاه راهبردی و بلندمدت بر آن حاکم است.
در این راستا براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری با تأکید بر رویکرد " انسان سالم و سلامت همه جانبه"، چشمانداز مندرج در" سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" و تکالیف محوله در "سند ارزشمند نظام جامع راهنمایی و مشاوره "،یکی ازمهم ترین رسالت های نظام تعلیم وتربیت، صیانت از سلامت روان دانش آموزان با ساخت وارتقای رفتارهای سلامت محور و تمرکز بر نهادینه نمودن سبک زندگی ایرانی – اسلامی است.
و در این راستا خلق و عرضه خدمات و فرصت های ناب تربیتی مبتنی بر دانایی و نظام معیار اسلامی در ساختار آموزشی و پرورشی مدارس در قالب اجرای برنامه هایی جهادی و توانمند محور با بهره گیری از ظرفیت بی بدیل مشاوران به عنوان نقش آفرینان تخصصی و معلمان ، مدیران و کارکنان به عنوان کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره ، می تواند روند تحولی ساخت ،تقویت و بازسازی سلامت روانی – اجتماعی آینده سازان این سرزمین را تسریع بخشیده و امکان رشد بهینه ظرفیت هاو سرمایه روان شناختی آنان را تسهیل نماید به گونه ای که بتوانند در چارچوب تواناییها و شایستگیهای ذاتی و با تکیه بر عاملیت خود ، ایفای نقش کنند.
بدین منظور به مناسبت فرارسیدن هفته بهداشت روان" ۲۴-۱۸ مهرماه سال ۱۴۰۲ "، ضمن تبریک به جامعه فرهنگیان به ویژه مشاوران عزیز ، دانش آموزان ، والدین و کلیه دست اندرکاران و مجریان خدوم حوزه راهنمایی، اعلام می دارم، این وزارتخانه با بهره گیری از تمامی ظرفیت های درون و برون بخشی ملی و بومی، اهتمام خود را برای تحقق اهداف کلان سلامت روان در آموزش و پرورش با اتخاذ راهبردهای زیر مبذول خواهد داشت :
ایجاد یکپارچگی ،پیوستگی وتمامیت بخشی به روند ارایه خدمات سلامت روان درتمامی دورههای تحصیلی
فراگیرسازی و توسعه ارایه خدمات سلامت روان در قالب چارچوب برنامه ملی نماد ( نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان ) برای تمامی دانش آموزان
تعامل موثر با ظرفیتهای درون و برون بخشی و بهره گیری از مشارکت جویی و همفزایی ظرفیت های مذکور دربهینه سازی و نظامند نمودن ارائه خدمات مطلوب سلامت روان؛
بسترسازی برای کسب مهارت ها و شایستگی های پایه منطبق بر معیارهای اسلامی به منظور مواجهه خردمندانه و توانمند دانش آموزان با چالش های روانی – اجتماعی ؛
تاکید بر ایجاد انعطاف پذیری در ارایه خدمات سلامت روان به دانش آموزان در مدارس و مراکز مشاوره خدمات روان شناختی با لحاظ نمودن ویژگیهای فردی دانشآموزان وتفاوت های ناشی از محیط زندگی(شهری، روستایی عشایری ، فرهنگی و جغرافیایی ) و آمایش سرزمینی ؛
توجه جدی به نقش راهنمایی و مشاوره ای معلمان و همه ارکان مدرسه به عنوان کنشگران عمومی درجریان راهنمایی و مشاوره ؛
تاکید بر توسعه بخشی ارایه خدمات تخصصی مشاوره ای درمراکز خدمات روان شناختی در تمام مناطق و استان های کشور.
درپایان امید آن دارم که با استعانت از درگاه حضرت حق تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج) و با تاسی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، شاهد توفیق روز افزون همه خادمان صدیق حوزه سلامت روان در وزارت آموزش و پرورش و نیز حضور و ظهور آینده¬سازان دانا و توانا ،کارآمد ،مسئول و سالم و توانمند در ابعاد روانی – رفتاری و تحصیلی جهت ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی در جامعه¬ای دانش¬بنیان و دارای هویت ایرانـی- اسلامـی باشیم.»